Texels Blog
Brouw een beter eiland
De vuurtoren is niet alleen een iconisch beeld voor Texel, sinds jaar en dag is het ook hét symbool van onze brouwerij. Daarom vonden wij het hoog tijd om iets terug te doen voor de Texelse vuurtoren. Met onze steun-de-vuurtoren actie tot gevolg.
Lang voordat iemand ooit van Skuumkoppe had gehoord, prijkte de vuurtoren op ons logo en ook toen al nam de markante toren een prominente plek in op onze etiketten. Tegenwoordig zijn Texels en de vuurtoren helemaal onlosmakelijk met elkaar verbonden. De rode toren komt zelfs terug in onze tapzuilen en op de tapknop. In onze eerste tv-commercial ever is het eerste beeld dat je ziet, inderdaad, de vuurtoren.
Texels talisman
Tijdens de lange weg die we bewandeld hebben om te komen tot waar we nu zijn, was de vuurtoren altijd bij ons. Als baken in de nacht. Om waardering te tonen voor onze zelfverkozen talisman, bedachten we een leuke actie. Voor elk flesje Vuurbaak dat wordt verkocht komt een dubbeltje ten goede aan die goeie ouwe vuurtoren. Goed idee toch? Want we willen natuurlijk niet dat onze vuurtoren straks Lange Jaap uit Den Helder achterna gaat…
Waarom Vuurbaak?
Van alle bieren die wij brouwen, is de Vuurbaak geknipt voor de hoofdrol in onze actie. Allereerst is de Vuurbaak een smakelijk bier in de stijl van een Irish Red Ale. De kleur van het bier doet ook wel een beetje denken aan de dieprode kleur van de vuurtoren. Ten tweede is de naam vuurbaak een ander woord voor vuurtoren en hebben wij dit bier speciaal ontwikkeld voor het 150 jarig bestaan van de vuurtoren… Eén en één is twee!
Nou, dáárom dus!
Eind dit jaar maken we de balans op, en overhandigen we een cheque met de totaalopbrengst van deze actie aan de Stichting Texels Museum die de vuurtoren beheert. Dus, allemaal aan de Vuurbaak! Marion Barth, zakelijk directeur van de stichting, heeft al laten weten een goede bestemming voor het geld te hebben. “We zijn druk bezig om de vuurtoren in oude glorie te herstellen”, zegt Barth. “In de Tweede Wereldoorlog raakt de toren tijdens de opstand van de Georgiërs zwaar beschadigd. Na de oorlog is de toren gerestaureerd. Er werd onder meer een nieuwe mantel om de bestaande toren heen gebouwd. Daardoor zijn de kogelgaten in de oude toren nog altijd te zien. Maar er zijn nog veel meer verhalen te vertellen en dat is precies wat we gaan doen in een nieuwe tentoonstelling. Daar kunnen we het geld van deze actie heel goed voor gebruiken.”
Brouw een beter eiland
De actie is wat Texels betreft al lang en breed geslaagd. De verkopen van Vuurbaak zijn significant gestegen, wat aangeeft dat de mensen sympathie hebben voor dit initiatief. Het sluit dan ook naadloos aan bij ons credo ‘Brouw een beter eiland’. En zo is het maar net!